Saturday 5 March 2011

Nak solat ke nak tutup aurat?


Nak dipandang jelek mata memandang, nak ditegur imanku masih kabur. Itulah yang aku dapatkan gambarkan tentang masyarakat sekarang ini. Bukan hendak mengaku diri aku ni alim tp sebagai tanggungjawab kita sebagai salah seorang Khalifah di muka bumi Allah Azza wa Jalla.
 
apa beza antara orang solat tp xtutup aurat dengan orang xsolat tp tutup aurat?

Agak-agak kan...ada beza ke sume ni...rasanya xde...kebanyakan orang akan menganggap bahawa "ala, kalau dia da sembahyang tu da kira cukup baik da...apa la nak kecoh-kecoh sangat..". Bukan masalah kita nak kecoh atau tak. Tapi hukum tetap hukum. 

Cuba kita fikirkan dalam-dalam. Kalau kita buat soalan math kan,  X - Y = Z < 0, (Y = X or Y > X ) > 0 * , maka jawapannya tetap negatif. Tinggi mana nilai X pun, kalau Y tu ada maka takkan positif la jawapannya.

           Dengan erti kata lain, kita anggap X tu sebagai amalan dan ibadat kita pada Allah S.W.T, manakala Y tu pula dosa-dosa yang kita lakukan. Tak kira la betapa tekun kita beramal, tp kalau nilai Y tu ada, maka sia-sialah amalan.

           Sebagai contoh yang mudah, kalau kita menabung setiap hari 20 sen, agak-agak sebulan da dapat berapa?. Macam tulah juga dosa. Kecil mana pun dosa yang kita buat, ia akan tetap jadi besar nanti.

           Kesimpulannya, sebagai khalifah Allah S.W.T di dunia ini, kita memang takkan terlepas dari melakukan dosa-dosa kecil. Walaubagaimanapun, Allah Maha Pemurah lagi Maha Pengampun, kita diberi peluang untuk menghapuskan dosa-dosa kecil itu dengan doa dan amalan kita. Yang penting, kita mesti elakkan dari melakukannya semula.

           Wallahualam.


p/s: *aku tak tau la napa blog ni sengal sangat, aku nak X lebih besar atau sama dengan Y,  tapi dia xnk kuar...huhu..bagi yang xpaham equation math tu...cubalah masuk kan nombor-nombor tertentu ea...hahaha =)

No comments:

Post a Comment